Straipsniai

Pokalbis su XESS po dešimties metų „saviapgaulės“

2011.02.03 00:00, Aušra

Foto: Rosvaldo Sarapino

Dešimtmetis – visai rimta proga pasikalbėti apie nuveiktus darbus ir ateities vizijas. Apie tai, kas buvo gero ir nelabai, apie svarbius momentus grupės istorijoje ir kūryboje pasakoja nuo 2001 m. gyvuojančios gothic, industrial, post punk, dark metal ir dar visaip kaip bandomos apibūdinti kauniečių grupės XESS idėjinis lyderis, vokalistas Laurynas, gitaristas Darius ir bosistas Rytis.

Pokalbis su XESS po dešimties metų „saviapgaulės“Sveikinimai sulaukus dešimtmečio. Kokių dovanų laukiate iš gerbėjų jubiliejaus proga? :)

Laurynas: Ačiū, ačiū, Aušra. Didžiausia dovana mums bus, jei sužinosime, jog vis dar turime gerbėjų ir jų susirinks gausiai. Šiaip nebus jokio šventimo, tiesiog fakto paminėjimas.

Rytis: Neatsisakyčiau merginų draugijos :).

Sudėtingesnis klausimas: kokie XESS pasiekimai džiugina šiandien ir kas labiausiai liūdina?

Laurynas: Šiuo metu džiugina, jog, kiek velniavos patyrėme, vis dar egzistuojame kaip kolektyvas, jog niekas nesugebėjo mūsų sugniuždyti. Žiūrint iš perspektyvos, sėkmingiausi, ko gero, mums laikai buvo pirmieji 6 metai, kuomet daugiau dalyvavome neseniai gimusios gothic scenos renginiuose. Nors save visada laikėme pirmiausia metalo grupe, tačiau dėl ankstyvoje kūryboje gausiai naudotų elektroninių instrumentų ir sintetinių būgnų ilgą laiką buvome ignoruojami gana uždaros tautinės metalo scenos. Smagu, jog alternatyvios muzikos scenoje buvome ne sykį įvertinti, kaip geriausi savo srityje, nors ir nesijautėme vien tos scenos dalimi. Na, bet dėl to liūdėti negali, nors kartais tai ir būdavo kiek netikėta mums. Liūdina tai, kad, dėl įvairiausių aplinkybių, nuo 2008-ųjų labai retai koncertuojame. Ir tai labai didelė mano kaltės dalis. Ir dalis saviapgaulės pripažinimo (viena iš priežasčių, dėl ko taip pavadinome savo sukakties minėjimo diptiką).

Kokius įvardintumėt svarbiausius etapus grupės istorijoje?

Laurynas: Manau, dabar gali būti daug kam nuobodu, bet vieną kartą apie tai visai smagu išsiplėsti. Svarbiausi etapai grupės egzistencijoje, manau, yra albumai. Ir tai, kaip vystėsi mūsų atliekama muzika. Pradžioje, beveik nesiskyrėme nuo vėlyvosios LIŪNUOSNA epochos sintetinio/šokinio metalo skambesio, nors galutinai susiformavome tik po pusmečio nuo tariamo susikūrimo (nes mes juk nesusikūrėme iš nieko – tiesiog Rosvaldas paliko LIŪNUOSNĄ, o likusieji nutarė groti toliau ir pusmetį vyriško vokalo partijas atliko Aivaras iš ANGIES, kol aš neapsisprendžiau to imtis, greta grojimo gitara). Ir tai dar buvo etapas, kai gitaras derinome drop D. Šis etapas įamžintas keliuose kūriniuose, kurie buvo įrašyti „In Cyber Lust“ MCD (2002 10). Be to, tai buvo ir ritmo mašinos, paveldėtos iš LIŪNUOSNA laikų, Boss DR-202 Dr. Groove laikotarpis, kuri tuo metu atliko ir bosinės linijos vaidmenį.

Kitas etapas prasidėjo, kai velnias sugundė lizingu įsigyti asmeninį kompiuterį. Gerus metus buvo suvedinėjamas antrasis albumas „Psychoholic Bastard Crew“ (2005 12), kurį įpusėjus du grupės nariai (klavišininkė ir vokalistė) jau nebegrojo gyvuose XESS pasirodymuose, o aš koncertuose jau kurį laiką susikoncentravau tik į vokalą, nes kompozicijos nebeleido vienodai gerai atlikti ir vokalą, ir gitaros partijas, todėl pradžioj antra gitara grojo Tadas, vėliau Giedrius ir galiausiai Alenas. Tiesa, 2005-ųjų vidury prasidėjo palaipsninis XESS skambesio gyvėjimas – atsirado gyva bosinė gitara, kurios ėmėsi mūsų draugas Alenas (vėliau tapęs gitaristu, o šiuo metu bosu groja Rytis).

Pokalbis su XESS po dešimties metų „saviapgaulės“Dar tuo tarpu iki 2008-ųjų išbandėme eksperimentą – dvi šokančias merginas scenoje. Vieni smerkė, kažkam patiko. Velnias žino, nesiimu to vertinti. Savo ruožtu, ėmiausi sau įdomios veiklos – pradėjau ieškoti kuo gyvesnių būgnų semplų, programų, gilinausi į būgnų grojimo techniką. Tuo pačiu ėmėme po truputį vis labiau gyvinti ir pačią kūrybą, ėmė nusibosti mašinarios gitarų partijos, lyg atliktos kompiuteriu. 2007 pakeitėme derinimą į drop C ir rudenį mūsų kompaniją pagaliau papildė gyvų būgnų komplektas. Reikia paminėti, jog juos valdė mūsų senas draugas Gytis, su kuriuo esame groję ir LIŪNUOSNA laikais, ir šiaip esame pradėję, kartu su Darium, savo muzikines karjeras. Taigi tuo pačiu metu prasidėjo ir paskutinio (kol kas) albumo įrašas, užtrukęs ilgai, bet apie tai vėliau.

Po albumo išleidimo, manau, prasidėjo dabartinis etapas, kuris kol kas skiriasi nuo praėjusio tuo, jog vėl pakeitėme derinimą į dar žemesnį drop A ir mūsų kūryboje vėl atsirado dainų lietuvių kalba.

Dėkui – tikrai įdomios detalės. Pakalbėkime apie kūrybą. Per dešimtmetį XESS paruošė tris albumus. Kurį laikytumėte stipriausiu, labiausiai pavykusiu?

Laurynas: Vienareikšmiškai – „We, the Great Newrotics“. Nors ir turiu priekaištų gitaroms – labai sunkiai pavyko išgauti geidžiamą stiprų skambesį: įrašinėjome su mano senuku Jackson (kaip bebūtų pikta, tuo metu, kai sėdėjom „Phoenix“ studijoje, paskambino Robertas iš „Midiaudio“ ir pranešė, jog atvyko dabartinis Dariaus Ibanez :)), neturėjome galingo stiprintuvo su trokštamu distortion skambesiu, tuo metu nesusiprotėjome įrašyti dukart kiekvienos gitaros partijas. Smarkiai kankinome Gints, jis padarė „the best“, ką tik buvo įmanoma išgauti, nors jau buvome net ramų ir geraširdį latvį išvedę iš kantrybės:). Tad galutinis variantas tenkina.

Rytis: „We the Great Newrotics“ man ypač patinka. Mano nuomone, jeigu lygintume jį su senesniais albumais, tai čia jaučiamas ypač stiprus progresas ne tik skambesio kokybėje, bet tiek ir vokalo srityje, gitarų darbe, ar pačioje kūrybinėje pusėje. Šiaip Laurynas kartais raukosi, kai jis užgroja pas mane automobilyje, bet aš manau, kad jis šiuo albumu didžiuojasi ir namuose jo pasiklauso :).

„We, the Great Newrotics“ brandintas itin ilgai, net penkerius metus. Ar galėtumėte įvardinti to priežastis?

Pokalbis su XESS po dešimties metų „saviapgaulės“Laurynas: 2007-ųjų pabaigoje įsirašėme gitaras ir bosą. Per visus 2008 m. ir didžiąją dalį 2009 m. beveik nieko nepadarėme, kas būtų įtraukta į albumą (beje, tuo metu vyko naujų gabalų kūryba, nesėdėjome rankų sudėję, be to, dalyvavome ir dalyvaujame kituose projektuose). Tiesa, vyko kelios vokalo įrašymo sesijos pas Aleną namie 2008 m. vasarą (bet nieko doro nesigavo). 2009 m. rudenį surentėme kreivą vigvamą mūsų repeticijų patalpoje, kur ėmiau įrašinėti vokalą. Pirmąją sesiją teko pakartoti, kadangi nepastebėjau (dėl normalių kolonėlių stokos), kad įsirašė su „peregrūzu“ :). Teko viską perrašyti, nors tai buvo į gerą.

Deja, tai buvo gal tik pusė „metarialo“. Likusio negalėjome baigti, nes niekaip nesusitardavome su studijos kaimynais, kada jie repetuoja, mes įrašinėjame (ne kasdien juk ir yra įkvėpimas), tai smarkiai nervino, kol galų gale 2010 m. pradžioje paskutinę sesiją padarėme NAHASH studijoje, Vyto susiręstoje vokalo trobelėje. Tuo metu Alenas baigė įrašinėti solo partijas savo studijoje, aš jau buvau baigęs papildomų gitarų partijas, klavišinius ir programavimą namie. Iš esmės, tai truputį daugiau, nei 3 metai. Bet, jei jungsime su kūrybiniu laikotarpiu, tai taip – Neurotikus kurti ėmėme dar 2005-aisiais.

Turiu pasakyti pačią rimčiausią priežastį, dėl ko tas albumas materializavosi – Romanas ir jo „Atra Musica“ leidykla mus įtikino (bei, be abejo parėmė albumo baigčiai reikalingomis lėšomis), jog MES TURIME tai padaryti ir mes įgavome naują kvėpavimą bei tikėjimą. Be Romano šito albumo taip ir nebūtų. Ačiū jam!

Kuris albumas susilaukė daugiausiai klausytojų susidomėjimo?

Rytis: Kadangi nemažą dalį grupės karjeros stebėjau iš šalies ir pats buvau klausytojas, esu gerai susipažinęs su žmonių reakcijomis šia tema. Nežinau, kaip bus ilgalaikėje perspektyvoje, bet „Psychoholic Bastard Crew“ seniesiems fanams vis dar įsitvirtinęs kaip nepajudinamas XESS etalonas, o „We, the Great Newrotics“, atrodo, nėra taip lengvai įsisavinamas ne tik jiems, bet ir sunkesnės metalinės muzikos gerbėjams.

Kaip jau minėjau, man asmeniškai „We the Great Newrotics“ atrodo geras žingsnis į priekį ir tikrai stiprus kaip kompromisas, tad įsivaizduoju, kad „susistovėjęs“ jis liks gerai įvertintas abiejų pusių ir kels gerus prisiminus, kaip ir „Psychoholic Bastard Crew“. Čia jau laikas parodys.

Beje, kas, grupės manymu, yra jos klausytojas? Žinia, nevengiate eksperimentų ir stilių samplaikos, grupės muzika per dešimtmetį gerokai keitėsi ir dabar yra apibūdinama kaip „dark metal“.

Pokalbis su XESS po dešimties metų „saviapgaulės“Darius: Manau, kad atsakymas čia trumpas: XESS klauso tie žmonės kurie klauso muziką, o ne stilių.

Pastaruoju metu XESS nedažnai džiugina klausytojus gyvais koncertais. Ar dėl to kalti koncertų organizatoriai, klubai, ar tiesiog taip klostosi aplinkybės?

Rytis: 2010-aisiais XESS sugrojo 6 koncertus, 5 iš jų, žinoma, Lietuvoje. Iš vienos pusės žiūrint, skaičius nedidelis, bet aš nemanau, kad tai yra taip jau ir blogai. Mes tiesiog plaukiame aplinkybių srovėje, o per tą laiką, kai nesirodome, energijos prisikaupiame, manau, ne tik patys, bet ir klausytojai. Koncertai tampa nedidelėmis šventėmis visiems :).

Jei palygintume gyvus grupės pasirodymus prieš dešimt metų ir dabar, kokius pokyčius pastebite? Į ką daugiau dėmesio kreipėte anksčiau ir dabar?

Laurynas: Buvo laikotarpis, kai didžiausius nervus keldavo, kuomet strigdavo CD grotuve playbackas su būgnais ir klavišiniais, Nemanau, kad daug kas įsivaizduoja tą bejėgiškumo pojūtį. Jausdavomės pigia popso prostitute, varančią viską pagal „fanierą“. Ir patiems juokas imdavo. Ypač precedentas, kai grojom kažkokiam konkurse LTV ir sumaišė mūsų playbacko CD su Astos Pilypaitės :).

Kita vertus, kompų iki dabar neatsisakėm, bet tai jau kitos užduotys. Visada labai didelį dėmesį skyrėme gitarų skambesiui. Karjeros pradžioje šoką keldavo koncertų organizatorių statomi 30 w kombikai. Mes kartais jungdavome vieną gitarą į bosui skirtą kolonėlę (kuomet neturėjome gyvo boso), pjaudavome žemus, nes kitos kolonėlės tiesiog „neišveždavo“, o nuosavų tuo metu neturėjome. Tuo ir skiriasi pirmieji koncertai nuo šiuolaikinių.

Manau, ir pati koncertų organizavimo kultūra augo žymiai per dešimtmetį. Kūrybinio kelio pradžioje nemenką dėmesį skirdavome sceninės išvaizdos išskirtinumui. Ilgainiui žmonės taip priprato, jog galų gale net muzika ėmė užimti jiems tik antrą planą. Tačiau muzikai mes skyrėme didžiausią ir skrupulingiausią dėmesį.

Buvo juokinga, kuomet mes pristatinėjome „We, the Great Newrotics“, specialiai atsisakėm bet kokio įvaizdžio – džinsai/šortai, paprasti marškinėliai. Tuomet pastebėjome, jog daug kam svarbiausias dalykas yra skarmalai, o ne muzika. Screw you!

Kam skiriamas didžiausias prioritetas grupės veikloje šiuo metu: kūrybai, koncertams, įrašams?

Pokalbis su XESS po dešimties metų „saviapgaulės“Rytis: Mano galva, grupės „kateteris“ yra tiesiog bendras darbas, kad ir koks jis bebūtų. Geros emocijos patirtos kartu, grojant ir bendraujant tiek repeticijose, tiek koncertuose ar visur kitur atperka viską. O nauja kūryba, kurios pradinis variklis yra Laurynas, neleidžia viso to pasiglemžti kažkokiai rutinai ir vis tonizuoja grupės veiklą.

Na, ir paskutinis klausimas: kokius įsivaizduojate XESS po dar dešimties metų? :)

Rytis: Gitarų derinimas turėtų pasiekti bent jau drop F.

Laurynas: Tiesiog įsivaizduoju, jog būsime. Viliuosi, jog nuo šiol tapsime labiau aktyvūs. Naivu tikėtis, jog bus taip, kaip prieš 5-10 metų. Saviapgaulė įsisavinta, bet vis tiek mes grojame (juk visada žinojome, kad netapsime superžvaigždėmis, haha, tačiau kūrėme, ieškojome). Čia, kaip kiekvieno žmogaus gyvenime – daug ką darai, suprasdamas, jog iš to nebus jokios naudos ir rezultato, darai, nes negali be to gyventi.

Tikiuosi, jog žmonės mus išgirs, kad ir po 50 metų kas nors archyve radęs, pasakytų – va, buvo tokie XESS’ai – nieko doro nepadarė, bet grojo pusė b..io. :) Laukiame jūsų koncertuose ir ačiū, Aušra, už interviu!

Darius: Sėdėsime rajono stadione ant suoliuko bežaisdami domino ir įkaušę ginčysimės, kuriais metais atsakinėjome tavo interviu :).

Dėkui už atsakymus! Na, o sveikinimus ir linkėjimus grupei XESS gyvai galima įteikti jau šį savaitgalį – koncertuose Kaune (bare „Antipops“ vasario 4 d.) ir Vilniuje (Alaus namuose vasario 5 d.).

Portale www.ferrum.lt paskelbtą informaciją naudoti, cituoti ar kitaip atgaminti kitose interneto svetainėse ir tradicinėse žiniasklaidos priemonėse be redakcijos sutikimo draudžiama.

Komentarai

Portalo www.ferrum.lt redakcija neredaguoja komentarų ir už juos neatsako. Redakcija pasilieka teisę pašalinti įstatymus pažeidžiančius skaitytojų komentarus. Už komentarus atsakingi juos paskelbę skaitytojai, kurie gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn už šmeižikiškus, viešųjų ar privačiųjų asmenų garbę ir orumą įžeidžiančius, tautinę ar kitokią neapykantą skatinančius teiginius, smurto kurstymą ir kitus neteisėtus veiksmus. Apie netinkamus komentarus prašome pranešti redaktoriams (info@ferrum.lt).
Mindaugas.
2011.02.06 12:49

Pritariu Brotheriui. Gerai buvo.

brotheris
2011.02.06 12:04

Senokai buvau matęs XESS gyvai. Patiko tai ką vakar išgirdau gyvai. Gyvumas į naudą. Jėga, taip ir toliau!

Misfit
2011.02.05 20:06

vienas iš seniai negrotų šmotų, tik prastoka kokybe, nes su telefonu filmuota:)

Zlo
2011.02.05 03:10

Geras koncas buvo, dėkui, bičai, vertėjo ateit. Prikimšta salė rodo, kad ne aš vienas taip galvoju :)

rebel-
2011.02.04 08:52

jis gi varo į HELLsinkį, daug kietesnis už tave, todėl geriau patylėtum.

kingas
2011.02.04 07:53

Synryder – blin, tavo nika net slykstu rasyt – nekisk sako sushiktos nuomones, kai niekas nepraso.

Zlo
2011.02.04 01:20

Perka, raudonas skudure, perka – ir tavo dėmesio neprašo :)

SynnRyder
2011.02.03 23:32

O naujo CD kaip niekas nepirko,taip ir neperka .Aciu uz demesi.

Tik prisiregistravę vartotojai gali rašyti komentarus