Straipsniai

Erik Danielsson – įkvėptas sovietmečio spaudos meno

Interviu autorė: Cecilia Wemgård (2016 m. rugsėjo 29 d.), crankitup.se

1Erikas daugeliui žinomas kaip švedų juodojo metalo grupės WATAIN vokalistas. Estetika bei kruopščiai apgalvotos ir parengtos dekoracijos – neatsiejama šios grupės dalis tiek ant scenos, tiek už jos ribų. Tačiau dauguma linkę pamiršti, kiek triūso slypi už grafinio WATAIN įvaizdžio. Laikais, kuomet kompiuteriams patikima vis daugiau ir daugiau, WATAIN menas tampa tikra priešingybe skaitmeniniam pasauliui. Šiame trumpame interviu (parengtame festivalyje „Mörkaste Småland“, kur buvo eksponuojami jo darbai) turime galimybę iš arčiau susipažinti su Eriku kaip dailininku, o ne muzikantu.  

Bėgant metams esi sukūręs daug meno kūrinių, kaip vyko atrankos procesas, kai teko apsispręsti, ką eksponuoti festivalyje?

Tiesą sakant, visi darbai, kabantys ant sienų, yra projektas, kurį stengiausi įgyvendinti pastaraisiais metais – atspausdinti senus WATAIN plakatus. Manau, kad jiems nebuvo skirta pakankamai dėmesio. Praleidžiu daugybę laiko kurdamas įvairius motyvus, kurie vėliau dažniausiai tepasitarnauja koncertų reklamai, kol galiausiai visai nugrimzta užmarštin. Norėjau atrasti tiems plakatams daugiau erdvės, todėl rankiniu būdu atspausdinau juos dideliu formatu ant šilko Upsaloje, o paskui „patobulinau“ krauju ir ugnimi. Tai dar vienas būdas atkreipti žmonių dėmesį į šiuos piešinius, nes manau, jog jie svarbi grupės WATAIN dalis.

Gal galėtum papasakoti apie darbą, slypintį už šių plakatų?

Aš visuomet buvau už tai, kas daroma savomis rankomis. Mano nuomone, kompiuterių dėka žmonės tapo visiškais tinginiais. Metalo muzika turi „srūti“ per kūną, o ne per kokią tai klaviatūrą. Aš karpau ir klijuoju, naudoju daugybę senų technikų, panašiai kaip kad buvo dirbama reklamų biuruose 70–aisiais. Daug vargo būna su overheadfilmais (speciali kopijavimo plėvelės rūšis – aut. past.) ir plastikiniais raidžių trafaretais, kuriuos reikia įtrinti ranka. Karpau, klijuoju ir naudoju dažniausiai tik dvi ar tris spalvas. Įtraukti daugiau spalvų gan sudėtinga, dirbant senais metodais. Be to, manau, jog juoda, balta ir raudona yra spalvos, apie kurias daugiausia viskas ir sukasi. Tai svarbiausios WATAIN spalvos.

Net jei žmogus ir nėra toks pat senamadiškas grafikos ir spausdinimo technikos atžvilgiu, kaip aš, jis vis vien junta, jog esama kitokio jausmo tame, kas nuo pradžios iki galo padaryta rankomis. Manau, kad tai turi bendro su instinktyvia, pirmaprade emocija juodojo metalo muzikoje. Nėra jokios priežasties nutraukti šiuos saitus, priešingai, mano nuomone, jie turi tęstis iki pat iliustracijų. Jos turi atrodyti tarsi nupieštos kieno nors, kas privalo tai padaryti vien tik priemonėmis, pasitaikiusiomis po ranka.

2Erikas savo dailininko kelią pradėjo ėmus kilti jo muzikinei karjerai. WATAIN tapo varomąja jėga, ypač kai grupei prireikdavo grafinių elementų. Jis pats apibūdina grupę kaip asmeninį katalizatorių, reikalingą tam, kad galėtų imtis meno. Tai, beje, paskatino bendradarbiavimą ir su kitomis grupėmis, visų pirma DISSECTION ir THE DEVIL‘S BLOOD.

Daug įkvėpimo savo grafikos darbams pasisemiu iš šeštojo, septintojo ir aštuntojo dešimtmečių. Be kita ko, iš senų filmų plakatų, taip pat žaviuosi senu sovietmečio Rytų Europos spaudos menu. Vis dar geležinės uždangos prislėgtos Rytų Europos metodika buvo žymiai primityvesnė nei tuometinės spaudos už jos ribų, tačiau, nepaisant to, sugebėjo pasiekti „nesveikai“ įtikinančius ir įspūdį darančius rezultatus. Būtent ši Rytų Europos sovietinė era ir jos spaudos menas man tapo svarbiu įkvėpimo šaltiniu. Žinoma, nederėtų pamiršti ir ankstyvos metalo muzikos grafikos nuo 70-ųjų pabaigos ir 80-ųjų vidurio. Tuomet, mano nuomone, metalo plakatai, marškinėliai ir visa kita atrodė geriausiai.

Ar kuri meną kaip individualus kūrėjas, ar tam, kad praturtintum juodojo metalo kultūrą?

Laikau tai tam tikra nuoroda, indikacija, nes norėčiau, jog daugiau žmonių dirbtų tokiu būdu. Tai sukurtų atmosferą, daug labiau tinkamą juodojo metalo kultūrai, nei kompiuterizuotos metodikos, su kuriomis susiduriame šiandien. Tai vienas iš dalykų, kuriuo turiu pasinaudoti, nes su WATAIN pasiekėme tokią poziciją, kai žmonės suvokia ir žiūri į tai, ką mes darome. Noriu parodyti jiems teisingą kryptį.

 

Interviu originalo kalba: http://crankitup.se/erik-danielsson-med-sovjet-erans-tryckkonst-som-inspiration/    

Portale www.ferrum.lt paskelbtą informaciją naudoti, cituoti ar kitaip atgaminti kitose interneto svetainėse ir tradicinėse žiniasklaidos priemonėse be redakcijos sutikimo draudžiama.

Komentarai

Portalo www.ferrum.lt redakcija neredaguoja komentarų ir už juos neatsako. Redakcija pasilieka teisę pašalinti įstatymus pažeidžiančius skaitytojų komentarus. Už komentarus atsakingi juos paskelbę skaitytojai, kurie gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn už šmeižikiškus, viešųjų ar privačiųjų asmenų garbę ir orumą įžeidžiančius, tautinę ar kitokią neapykantą skatinančius teiginius, smurto kurstymą ir kitus neteisėtus veiksmus. Apie netinkamus komentarus prašome pranešti redaktoriams (info@ferrum.lt).
speigas
2017.02.26 12:01

Padėka. Tikiuosi, kad Greta nepraras entuziazmo, nes kitaip ferrum lavono reanimacija nepavyks :)

Tik prisiregistravę vartotojai gali rašyti komentarus