Straipsniai
Black metalo egzistencialistai SISYPHEAN į ateitį nesižvalgo
Kai Lietuvos black metalo guru „Forgotten Path“ redaktorius per vieną koncertą nūdijo į ausį, kad vilniečių SISYPHEAN naujoji muzika yra verta dėmesio, praleidau kažkaip pro ausis. Visgi laikas viską sustato į savo vietas – išgirdus radijo stoties „Start FM“ sunkiosios muzikos laidoje „Audronaša“ naujojo SISYPEHAN albumo „Illusions Of Eternity“ kūrinius (asmeninis favoritas – „Transfigurations“), neliko abejonių, kad „sizifai“ sustiprino savo žanro pozicijas Marijos žemėje.
SISYPHEAN pati pradžia – kolektyvas DIVISION. „Gyvenau Anglijoje, norėjosi suburti grupę žmonių ir kažką groti, – „Audronašoje“ pačią pradžią prisiminė „sizifų“ įkūrėjas gitaristas K. – Tuo metu labai mėgome black thrashą, nuo to ir pradėjome.“ DIVISION pasižymėjo karingomis dainomis, kuriose dominavo karas, chaosas, destrukcija (plačiau galima susipažinti „Forgotten Path“ 5-ajame numeryje), tačiau šios temos, atrodo, gana greitai išsisėmė. „Norėjosi imtis tematikų, kurios mums asmeniškai yra labiau artimos. DIVISION buvo žaismas su klišėmis, mums tai tapo nebeįdomu. Nusprendėme kurti tai, kas mums tikrai rūpi, o ne dainuoti apie atominius holokaustus, karus ir pan., – permainas paaiškina K. – Galbūt ne visi nariai su tokiomis permainomis sutiko, todėl jie iš grupės išėjo; būtent tada į grupę atėjo mūsų dabartinis gitaristas A. ir mes pradėjome eiti nauju keliu su nauja koncepcija bei idėjomis. Pirmas EP buvo vidurinis etapas tarp senųjų idėjų ir bandymo nueiti naujais keliais. Po to sekė didelė duobė tarp to, kas buvo iš pradžių ir dabar, kai jau išleidome debiutinį albumą.“
Permainos SISYPHEAN sudėtyje vyko ir 2017-aisiais, kai Vilniaus blackeriai prisiviliojo būgnininką [k], kuris savo šlovingą vardą išgarsino SVARTTHRON, ARGHARUS, STORMGREY įrašuose ir koncertuose. [k] prisimena viską be patoso: „Su K. buvome pažįstami nuo senų laikų, nes kartu dirbome viename darbe. Kurį laiką repetavau su LIVING ALTAR, o kadangi K yra susijęs su „Nekrokatarsio“ veikla, jis vis užeidavo pas Dainių pakalbėti apie reikalus. Taip ir susipažinom. Šių metų pradžioje jis parašė man žinutę, siūlydamas kartu groti. Aš sutikau.“ „Jis pagerino tiek mūsų muziką, tiek atlikimą gyvai, nes yra tikrai geras būgnininkas“, – kaip kirviu nukerta SISYPHEAN bosistas ir vokalistas D.
Prieš pasirodant „Illusions OF Eternity“, SISYPHEAN jau buvo išleidę EP „Perpetual Cycle Of Absolution“, su kuriuo savo jėgas išbandė ir „Wacken Metal Battle“ nacionalinėje atrankoje. Amžių išmintis teigia, kad niekas neįvyksta veltui, tad ar „Perpetual Cycle Of Absolution“ buvo tas grūdas, be kurio šiandien nebūtų „Illusions Of Eternity“? „Galbūt kokių nors smulkių elementų liko, bet EP ir albumą skiria gan ilgas laiko tarpas, per kurį daug dirbome ir patys žiūrėjome, kurgi mes norime toliau eiti. EP titulinį gabalą „Perpetual Cycle Of Absolution“ galima laikyti užuomina į tai, kas vystėsi toliau, – atskleidžia K. – Per visą tą laikotarpį iki albumo gimė daug naujos kūrybos, kurioje būta tiek kompozicijų, panašių į EP, tiek į debiutinį albumą. Galėjome tuo metu net kažką išleisti, bet, galvodami, ką norime toliau daryti ir kur link eiti, daug muzikos išmetėme į šiukšlių dėžę ir nusprendėme sukurti kažką labiau koncentruoto – visa tai ir virto „Illusions OF Eternity“. SISYPHEAN vienbalsiai tvirtina, kad jų koncertuose „Perpetual Cycle Of Absolution“ dainų tikėtis neverta. Tiesiog praeitas etapas, ir taškas.
Iš tiesų, EP ir debiutinio albumo muziką skiria didžiulė praraja. Jei pasirodžius EP, panegirikas žėrė vyresniosios kartos death metalo mohikanai, tai „Illusions Of Eternity“ juodmetalis kai kuriems primena net… Islandijos black metalą. SISYPHEAN gerklė D. purtosi tokių palyginimų: „Net buvome lyginami su konkrečiais kai kurių Islandijos grupių albumais, kurie, tarp kitko, buvo išleisti vėliau, nei mes įrašėme „Illusions Of Eternity“. Aš asmeniškai visiškai prieštarauju šiam teiginiui, bet galbūt dabartinė black metalo banga turi panašių tendencijų, kurios nuo šalies nepriklauso?“ „Toks požiūris yra paviršutiniškas, – antrina bičiuliui K. – Islandiškas skambesys yra paremtas DEATHSPELL OMEGA įtaka: skamba disonansiniai rifai, kuriama disharmonija. Taip, SISYPHEAN muzikoje yra tokių elementų, bet čia būtų tas pats, kas, suradus mūsų muzikoje kokią nors melodiją, mus imtų lyginti su DISSECTION.“
Įrašinėdami albumą, „sizifai“ pasitelkė Paulių Simanavičių (JUODVARNIS), kuris kantriai padėjo atlikti suvedimo darbus. Paulius, SISYPHEAN vertinimu, buvo labai svarbus, formuojant galutinį „Illusions Of Eternity“ rezultatą. Masteringą atliko Rimtautas iš „Muzikos laboratorijos“. „Dirbdami su jais labai daug išmokome, – nesipučia SISYPHEAN gerklė D. – Kai groji repeticijose, daug ko pats negirdi, o kai pakiša tave po mikroskopu, tada ir pasirodo visos silpnybės ir trūkumai. Norime dar kartą padėkoti Pauliui už jo kantrų ir kruopštų darbą. Sulaukėme labai daug patarimų, ką galima būtų pakeisti, jis pats taip įsijautė į mūsų kūrybą, kad tarsi tapo dar vienu mūsų grupės nariu. Labai rekomenduoju jį kaip garso režisierių. Mes jį taip užknisome, kad greičiausiai jam norėjosi mus iškeikti baisiausiais žodžiais, bet jo dėka mūsų albumas skamba taip, kaip jūs jį girdite. Paulius atliko nuostabų darbą.“
Sutapimas ar ne, bet „Illusions Of Eternity“ išleido Prancūzijos black metalo grupės CELESTIA lyderio Noktu įrašų leidykla „Drakkar Productions“, kurio neblėstanti meilė tautiečiams NAHASH jau seniai visiems žinoma. D. purtosi, kad „Drakkar“ pasiūlymą išleisti SISYPHEAN debiutinį albumą lėmė Noktu ryšiai su NAHASH: „Kai mes susitarėme, „nahašuose“ aš dar negrojau. Noktu, kaip ir daugeliui kitų, nusiuntėme savo promocinį paketą, kuris jam patiko ir pasiūlė sandorį.“ „Viskas įvyko labai staigiai. Jis atrašė, mes pagalvojome, kad mums būtų garbė, jei ši įrašų leidykla išleistų mūsų pirmą albumą. „Drakkar“ leido Les Légions Noires grupes, kurių ideologijai mes pritariame, todėl net nekilo klausimų, ar reikėtų svarstyti „Drakkar“ pasiūlymą“, – priduria K.
Albume „Illusions Of Eternity“ išsiskiria daina „Paskęsk savyje“, kuri yra vienintelis kūrinys lietuvių kalba. Tai tam tikra staigmena, nes SISYPHEAN niekada dar nėra prabilę lietuviškai, bet iš K. žodžių galima spręsti, kad tai gali būti ir ne paskutinis kartas: „Pagal tematiką ši daina visiškai „įsipaišo“ į bendrą albumo kontekstą. Albume nėra vienos koncepcijos, o dainas riša tik mūsų išgyvenimai ir patirtis. Nėra ypatingos priežasties, kodėl ši daina sukurta lietuvių kalba. Kuriant dainų tekstus, tiesiog jauti bendrą gabalo atmosferą. Konkrečiai šiai dainai jaučiau, kad norisi parašyti žodžius lietuviškai. D. pabandė juos padainuoti, pamatėm, kad „limpa“. Kai kurie dalykai gali būti gerai perteikti angliškai, bet yra ir tokių temų, kur anglų kalba nelabai ir pritaikoma.“
SISYPHEAN tekstuose nerasite odžių Šėtonui, nėra čia ir magiškų užkeikimų. Grupės tekstuose – išvien neviltis, beprasmybė, prieštaros. „Albertas Camus ir Jean-Paul Sartre‘as yra mūsų įkvėpimo šaltinis, jų paveikti pasirinkome grupės pavadinimą. Nihilizmo ir egzistencializmo rašytojai mums buvo atspirties taškas, nuo ko pradėti ir kur eiti. Jų kūryba ilgainiui susisiejo su mūsų pačių gyvenimo patirtimi, kaip viskas klostosi ir kas dedasi mūsų pačių galvoje – visa tai virto SISPYHEAN dainų tekstais. Juose yra daug visokių metaforų, todėl nereikėtų priimti žodžių tiesiogiai“, – įspėja K. „Atverti savo vidų yra labai sunku, todėl naudojame tokias žodžių formas, kuriomis tai padaryti yra lengviausia“, – priduria D.
Respektabilios įrašų leidyklos išleistas debiutinis albumas, gausybė pagyrų metalinėje žiniasklaidoje – atrodo, kad SISYPHEAN perspektyvos yra itin šviesios. Ar „sizifai“ pasirengę užkariauti black metalo pasaulį? „Kaip rodo grupės istorija, ateitis gali būti labai miglota, todėl per daug į ateitį nežiūrim. Tiesiog einame savo tėkme. Ateitis parodys“, – nedaugžodžiauja D. Atrodo, kad SISYPHEAN tėkmė yra pasukusi teisinga linkme…
Komentarai