Straipsniai

Aštri NAPALM DEATH kritika bėgant metams neblėsta

2016.10.05 11:50, Gedas (Seniukas)

Napalm 1Gedimino Bartuškos nuotr. Onstage.lt

NAPALM DEATH yra legenda ir niekas dėl te nepuola ginčytis. Nėra kitos tokios grupės kaip NAPALM DEATH. Nėra kito tokio vokalisto pasaulyje kaip NAPALM DEATH lyderis Markas „Barney“ Greenway. Šiemet festivalis „Devilstone“ tikrai nesuklydo, pasikvietęs britų grindcore dievus – per „napalmų“ pasirodymą prie scenos šėlo tiek metalistai, tiek Lietuvos hardkoro scenos atstovai, tiek madingomis kepurėlėmis pasipuošę hipsteriai. Radijo stoties „Start FM“ metalistai „Audronaša“ festivalio užkulisiuose pakalbino Barney apie NAPLAM DEATH naujausią albumą, pasaulio prieštaras, apie legendinį snukiadaužį su rusais KORROZIJA METALLA Taline ir kitus dalykus, neatsiejamus nuo Birmingemo ekstremaliosios muzikos legendos. Beje, NAPALM DEATH dar auksiniais „Ferrum“ laikais lankėsi Lietuvoje ir tuometiniame „Mulen Ružo“ klube (dabar jis vadinasi „Pelėda“) gerokai pakilnojo stogus…

Gal galėtum pasidalinti įspūdžiais iš pirmojo koncerto Lietuvoje?

Turiu prisipažinti, kad nieko neatsimenu. Gal tai neskamba gerai, bet nepamenu tik dėl to, kad nieko neišliko atmintyje, o ne dėl to, kad buvo blogas koncertas. Kur buvo tas koncertas? Negaliu prisiminti. Vilniuje? Žinok, tikrai nepamenu.

Tada buvo labai juokinga, kad tau paskelbus, jog grosite antifašistinę dainą, priekinėse eilėse stovintys skustagalviai labai džiaugėsi tuo. Kaip tau pačiam atrodo tokia situacija?

Nenoriu perdėm viską sukategorizuoti, bet Rytų valstybėse, o ypač – buvusioje Sovietų Sąjungoje, vis dar labai gajos dešiniojo sparno nacionalistinės nuotaikos. Tai labai liūdina. Negaliu suprasti, kodėl žmones tai traukia…

Gal dėl to, kad žmonės 50 metų negalėjo turėti savo nacionalinės tapatybės?

Gali būti. Tačiau tai net nesuteikia tau tapatybės. Tapatybę suteikia buvimas žmogumi. Politika negali tau sukurti jokios tapatybės.

Ar ši situacija nors kiek keičiasi?

O taip, viso to dabar žymiai mažiau. Aš esu tikras, kad labai didelė procentinė dalis fašistine ideologija besižavinčių žmonių supranta, kokia iš tiesų bloga ji yra bloga ir nežmoniška. Kai kurie tai suvokia ir atsisako tokių pažiūrų – ir tai yra geriausias dalykas, nes sąmoningas suvokimas yra taikus, savaiminis būdas. Taigi negaliu pasakyti, kodėl fašistų mažėja, bet tai yra akivaizdu. Gal dėl to, kad buvusios sovietinės valstybės jau turėjo pakankamai laiko gyventi savo gyvenimą ir žmonės suprato, kad netekus saviraiškos galimybės nuo 1949 iki 1990 metų ir dabar vėl grįžti į praeito amžiaus 4-ąjį dešimtmetį būtų ne tai, kad blogai, bet kur kas blogiau nei buvo tuo metu.

Turbūt dabar mes tai regime Rusijoje, kur vaikai yra aprengiami uniformomis ir mokomi šlovinti savo vadą…

Tai yra labai didelė problema.

Napalm 2Na, Barney, atrodo, kad tampi žmogumi iš anapus sienos :) Tik ką britai nusprendė palikti Europos Sąjungą. Ką apie tai manai?

Susiklostė išties įdomi situacija. Mane lyg ir galima priskirti kairuoliškų pažiūrų žmonėms, o nemažai kairuolių pritaria idėjai išstoti iš Europos Sąjungos, nes jie mano, jog buvimas šioje organizacijoje kenkia žmogaus teisėms. Mano nuomone, finansinė Europos Sąjungos politika labai pakenkė tokioms šalims, kaip Graikija, nes šią šalį ji nuskurdino ir privertė perdėtai taupyti – tai buvo vienas blogiausių dalykų, kuriuos nulėmė Bendrija. Visgi, jei būtų susivienijusi sociali Europa, ji galėtų padėti žmonėms užklupus sunkmečiui. Pvz., jei prasidėtų išpuoliai prieš romus, jiems būtų pagelbėta, nes tokių išpuolių neleistų visi susivieniję žmonės, kurių neribotų jokios valstybių sienos. Taigi šia prasme aš esu Europos šalininkas, nors nepritariu pinigų ir kapitalo politikai. Pastaroji netarnauja vieningos Europos idėjai. Šiai idėjai tarnauja mūsų, kaip žmonių vienybė, kad pasaulis pasikeistų –štai ką man reiškia susivienijusi Europa.

Taigi aš nepritariau išstojimui, nes norėjau likti Europoje, kad prisidėčiau prie jos pavertimo labiau socialine, kuri, galvoju, ir buvo pradinė vienijimosi idėja. Be to, nors ir nėra aišku 100 procentų, kitos šalys gali pasekti mūsų pavyzdžiu. Svarbiausia, kad net ir tam nutikus, mes negrįžtume į praėjusio amžiaus 4-ąjį dešimtmetį, kai siautėjo Musolinis, Hitleris, Franco – niekam to tikrai nereikia. Niekam!

Paminėjai kad Europos Sąjunga turi dvi puses: gerąją ir blogąją. Bet taip yra ir su kapitalizmu, apie kurį dainuojate tiek pastarajame savo albume „Apex Predator – Easy Meat“, tiek ir ankstesniuose savo darbuose. Ar galima žvelgti į kapitalizmą tik kaip į juodą arba baltą reiškinį?

Kapitalizmo šaknys glūdi tame, kad vienai žmonių grupei labai pasiseka, bet taip nutinka tik sąskaita to, kad kita žmonių grupė netenka bet kokios galimybės pasiekti to paties. Tai būtina, kad sistema egzistuotų. Bet kam to reikia? Kodėl taip turi būti, kad dalis žmonių ne gyvena, o tik egzistuoja? Jei mes visi esame tokie patys žmonės, tai negali būti priimtina! Štai kodėl aš nepritariu kapitalizmui. Kartais žmonėms pabosta, kad aš apie jį tiek daug kalbu, bet toks jau jis yra ir toks yra mano paprastas požiūris į jį, kuris, mano nuomone, yra tikrai aktualus.

Turbūt jau teko sulaukti savo gerbėjų atsiliepimų apie jūsų paskutinįjį albumą, jo koncepciją?

Atrodo, kad jis visiems patinka. Neteko girdėti nieko neigiamo.

Kritikuojate kapitalizmą, pastarąjį albumą paskyrėte šiuolaikinei vergovei, bet pažiūrėkime į Vakarų pasaulį, kuriame darbininkai yra saugesni nei Rytuose, nes juos esą gina profesinės sąjungos. Tačiau, kita vertus, toms pačioms profesinėms sąjungoms priklauso bankai, pensijų fondai, investiciniai fondai. Argi tai ne keista situacija?

Taip, bet jų investicijos paprastai yra gerokai labiau etiškos už didelių kompanijų investicijas. Suprantu, kur link lenki, bet tam, kad galėtum apsaugoti žmones, turi sukurti sindikatą. Žmonės kartais ima skųstis, kad profesinės sąjungos tam tikrose šalyse įgijo per daug galių. Bet tai tik tėra žmonių reakcija į išnaudojimą! Jeigu mane išnaudoja, aš turiu tik sėdėti ir nieko nedaryti? Tai labai siauras požiūris. Kai didelės kompanijos išnaudoja žmones, dažnai tai nesulaukia jokio dėmesio. O štai kada į priekį išeina profesinės sąjungos ir pareiškia, kad užteks išnaudoti žmones, tada visi pasipiktina.

Napalm 3Labai dažnai būna, kad žmonės, kurie piktinasi profesinėmis sąjungomis, patys yra išnaudojami pačios sistemos savaime arba konkrečių įmonių. Taip veikia smegenų plovimo procesas, nes, reikia pripažinti, toks požiūris yra labai prieštaringas. Aš labai palaikau profesines sąjungas. Manau, kad skiriamos didžiulės pastangos ir skleidžiamas melas apie profesines sąjungas, kad jos būtų diskredituotos. Didelis pavojus kiltų, jei iš profesinių sąjungų būtų atimtos jų galios, kurios yra esminė demokratiška priemonė, kad neturintys galios žmonės galėtų atsilaikyti prieš sistemą.

Jau beveik 30 metų pasauliui atveri savo mintis, kritikuoji dabartinę visuomenę, tačiau pasaulis per tą laiką nepasikeitė, o gal net viskas pasisuko dar blogesnėn pusėn. Ar tai nėra kova su vėjo malūnais?

Negali viską nušviesti tomis pačiomis spalvomis. Kai kas pasikeitė. Štai kad ir kova dėl lyčių lygybės pasikeitė į gerąją pusę. Aišku, kol kas dar visa tai nėra pilnai įgyvendinta, bet dabar tikrai padėtis kur kas geresnė. Yra ir daugybė kitų dalykų, kurie dar neįgyvendinti, bet situacija yra pagerėjusi. Nereikia tikėtis, kad pasaulis bus tobula vieta gyventi. Jame visada atsiras dalykų, kurie skaudins, bet pasiduoti negalima, jei galvoji, kad socialinis teisingumas yra svarbus. Tai yra kova. Jei pasiduosi, leisi toliau klestėti išnaudojimui, suteiksi jam papildomos erdvės. Svarbiausia yra tam priešintis; nesvarbu, kokia forma, nors ir pačia nežymiausia.

Tai tu tiki, kad kiekvienas žodis prisideda prie didelių tikslų?

Tikrai taip. Kiekvienas lašas yra neatskiriama išraiškos ir pasipriešinimo upės dalis.

NAPALM DEATH yra dievinami tiek metalo, tiek punk muzikos gerbėjų. Kuri auditorija yra artimesnė NAPALM DEATH?

Nėra atsakymo į šį klausimą. Net galvoti apie tai reikštų kažką įskaudinti. Kaip galima galvoti, kad kažkuri tavo gerbėjų dalis tau yra artimesnė už kitą? Taip, egzistuoja tam tikri subžanrų, subkultūrų skirtumai, bet man nėra jokio skirtumo, kas toks esi, kokio ilgio tavo plaukai ar ką tu veiki gyvenime. Mes, kaip grupė ir kaip žmonės, visus priimame vienodai. Tai ir viskas, ką galiu apie tai pasakyti. Nesuprask manęs neteisingai – mums yra nuostabu, kad visų subkultūrų atstovai mėgsta NAPALM DEATH, negalėtum net sugalvoti, kas galėtų mums būti geriau. Bet sakyti, kad kažkas yra artimesnis už šalia esantįjį, būtų labai kvaila.

Tavo pirmasis albumas su NAPALM DEATH buvo „Harmony Corruption“, kuris yra bene artimiausias įprastiniam death metalui NAPALM DEATH diskas…

Kalbant apie šį albumą, reikia prisiminti, kad mes tada dar buvo visiški jaunuoliai, kuriems buvo pasiūlyta važiuoti įsirašinėti į Floridą. Žinoma, kad mes tokį pasiūlymą priėmėme! Taigi tas albumas yra tos studijos ir prodiuserio Scotto Burnso rezultatas. Nesakau tai negatyviąja prasme, bet tokį jį padarė studijos visa aplinka. Aišku, kad jis skambėtų kitaip, jei būtų įrašytas Jungtinėje Karalystėje. Tikrai nesiekėme skambėti kaip death metalo grupė ar kaip tai pavadintum. Mes norėjome būti NAPALM DEATH, tik aplinkybės tikrai mus stipriai veikė. Negaliu neigti, kad death metalas padarė mums didelę įtaką, bet ji nėra vienintelė, o tik maža didelės dėlionės detalė. Yra ir kitų įtakų.

Ar pakalbate grupės viduje apie jūsų ankstesniuosius darbus?

Kartais. Viskas, ką esame padarę, yra mūsų gyvenimo dalis. Vis dėlto daugiau kalbame apie rytojų, o ne apie dalykus, kurie buvo. Tiesiog nėra poreikio kalbėti apie praeitį. Vis tiek viskas įstringa mūsų protuose.

Aš asmeniškai galiu patvirtinti, kad kai kurie mūsų albumai galėjo būti geresni, bet tai yra mokymosi dalis, to reikia, kad atsidurtum toje vietoje, kokioje esi dabar.

Napalm 4Noriu tavęs paklausti apie vieną įvykį. Berods tai nutiko 1994 metais, kai jūs grojote Estijoje vykusiame „Rock Summer“ festivalyje. Anuomet pasklido labai stiprus gandas apie jūsų muštynes su rusų grupe KORROZIJA METALLA festivalio užkulisiuose. Iki šiol gyvuoja daugybė versijų apie tai, kodėl tos muštynės išvis kilo, kas kam davė į snukį. Ar gali papasakoti visą teisybę? Labai daug Lietuvos metalistų manęs to klausinėja…

Viskas labai paprasta. Tai yra faktai, kuriuos gali pasakoti bet kam. D. Britanijos TV kanalas „Channel 4“ parengė reportažą apie KORROZIJA METALLA, kur buvo nufilmuota, kaip jiems nacistiškai saliutuoja publika ir kaip saliutuoja publikai atgal. Grupės lyderis Red Spider davė interviu tai televizijai, pareikšdamas labai tiesiai, kad (dabar perfrazuosiu, o ne persakysiu tikslias citatas) „mes nekenčiam emigrantų, mes esame fašistinė grupė, mes esame baltieji ir tuo labai didžiuojamės“ ir pan. Kai mes pirmą kartą grojome Rusijoje, jie smarkiai prisidėjo prie to koncerto organizavimo ir anuomet jie neturėjo nieko bendro su visomis šitomis nesąmonėmis. Jei mes būtų žinoję apie jų pažiūras tada mes tikrai nebūtume važiavę. Jei NAPALM DEATH sužino, kad renginyje, į kurį esame pakviesti, gros nors viena fašistinė grupė, mes atsisakome tokiame renginyje dalyvauti. Taigi 1991 metais su KORROZIJA METALLA ar su Red Spider nebuvo jokių nesusipratimų. Kai buvo organizuojamas festivalis Taline, mes jau buvome susipažinę su šios rusų grupės neofašistinėmis pažiūromis. Pirmas dalykas, ką padariau atvykęs į festivalį, nuėjau pas juos ir paklausiau, kas per nesąmonės su visu tuo mėšlu ir paklausiau, ar tai yra teisybė. Red Spider (įtariu, kad jis jau buvo šiek tiek išgėręs) akimirksniu sureagavo, pradėdamas ant manęs šaukti, pradėjo aiškinti, kad rusų tankai dar riedės per visą Jungtinę Karalystę. Atrodė labai nemaloniai. Jis prisikišo prie pat mano veido ir tada aš jį subaladojau. Nenoriu čia girtis mačo stiliumi, nes mačizmas neturi nieko bendro su NAPALM DEATH, bet tuo metu aš kaip tik išgyvenau patį pikčiausią antifašistinį savo gyvenimo tarpsnį, ir viskas pavirto į masines muštynes. Tuo metu mes galvojome, kad tai būtų jiems geriausia pamoka. Iš karto po muštynių mes lipome į sceną groti…

Štai tokia istorija. Vėliau jie, visiški bailiai, būdami dviese ar trise bandė pričiupti mūsų grupės narius po vieną, nes negalėjo įveikti mūsų visų kartu. Taigi galų gale jie gavo tai, ko nusipelnė. Aš neskatinu smurto ir šiandien aš nepuolu muštis tol, kol man nereikia gintis ypač ekstremalioje situacijoje. Bet visa tai nutiko prieš dvylika metų… ne, dar gerokai anksčiau. Dabar turbūt į viską reaguočiau kiek kitaip, bet tais laikais mes buvo pasiruošę susiremti su zyghailinančiais fašistais. Juk kai pagalvoji, fašistinis režimas pražudė 7 milijonus žmonių. Dar daugiau suskaičiuotum, jei pridėtum visus kitus panašius režimus. Kalbame apie režimą, kuris terorizuoja visus, kurių odos spalva yra kitokia, kurių tikėjimas yra kitoks, kurie yra kitokie bet kuriuo kitu aspektu. Noriu, kad mes suprastume ir apsisaugotume, kad tai niekada nepasikartotų.

Pabrėžiu, kad nepropaguoju smurto ir nelaikau to nutikimo skambia pergale. Tik papasakojau, kaip viskas buvo iš tikrųjų.

Pastarieji metai mus liūdino tokių roko ikonų, kaip Davido Bowie, Lemmio, Philo Tayloro ir kitų muzikantų, mirtimis. Kaip pats priimi tokias naujienas?

Tai yra liūdna, bet mirtis ateina pas visus. Man šiek tiek keista žmonių reakcija į tavo paminėtas mirtis, nes jie buvo tokie pat žmonės, kaip ir visi kiti. Žmonės visą laiką miršta. Daugybė žmonių per savo gyvenimą nuveikia galybę gerų darbų, bet mirus jiems apie juos nė neužsimenama. Esu didelis MOTÖRHEAD gerbėjas, bet reikia suprasti, kad Lemmy praktikavo labai pavojingą gyvenimo būdą. Esu didelis MOTÖRHEAD trijulės – Lemmio, Fast Eddie ir Philthy Animal – gerbėjas. Jie buvo geriausi. Bet nutiko tai, kas nutiko, o aš, tiesą sakant, net nenusiminiau dėl to. Aš džiaugiuosi, kad Lemmy savo asmeniniu ir muzikiniu pavyzdžiu praturtino mano gyvenimą. Toks mano požiūris.

9-ajame dešimtmetyje heavy metalo užkulisiuose vyravo alkoholis, bet dabar viršenybę paėmė narkotikai. Ar tam nepritari?

Manau, kad taip nėra. Šiandien muzikantai kur kas geriau supranta, ką jie daro, kad jie nėra antžmogiai, kad jie gyvena taip pat, kaip ir visi kiti žmonės. Dabar žymiai mažiau žmonių žaloja savo gyvenimą minėtais dalykais. Aišku, pageriame šiek tiek, bet juk žmonės gali daryti ką nori. Vis dėlto, manau  kad dabar žmonės žymiai daugiau dėmesio skiria tam, ką įsileidžia į savo kūną.

Ar yra nors vienas žmogus pasaulyje, kuris vis dar vadina tave ne Barney‘u, o Marku?

Tik mano mama ir tėtis. Du žmonės. Na, dar mano broliai (juokiasi).

O kaip dėl pasienio tarnybų, kertant valstybių sienas?

Na, jie turi žiūrėti į mano pasą. Labai nustebčiau, jei jie mane pavadintų Barney‘iu (juokiasi).

 

Laidos „Audronaša“, kuriame buvo transliuotas šis interviu, įrašą galite rasti radijo stoties „Start FM“ garso archyve.

Portale www.ferrum.lt paskelbtą informaciją naudoti, cituoti ar kitaip atgaminti kitose interneto svetainėse ir tradicinėse žiniasklaidos priemonėse be redakcijos sutikimo draudžiama.

Komentarai

Portalo www.ferrum.lt redakcija neredaguoja komentarų ir už juos neatsako. Redakcija pasilieka teisę pašalinti įstatymus pažeidžiančius skaitytojų komentarus. Už komentarus atsakingi juos paskelbę skaitytojai, kurie gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn už šmeižikiškus, viešųjų ar privačiųjų asmenų garbę ir orumą įžeidžiančius, tautinę ar kitokią neapykantą skatinančius teiginius, smurto kurstymą ir kitus neteisėtus veiksmus. Apie netinkamus komentarus prašome pranešti redaktoriams (info@ferrum.lt).
Xenon
2016.10.27 12:31

“nepritariu pinigų ir kapitalo politikai”
“aš nepritariu kapitalizmui”

Tai tada galėtų ir paaiškint kodėl paskutinius 11 metų albumai leidžiami per Century Media leiblą, kuris priklauso Sony, o jie tai tikrai nėra kapitalistinė įmonėlė… Nu stupudovai tikrai ne dėl pinigų Napalm Dyč taip daro, a ne?

Pedo of Filth
2016.10.11 10:14

leftistinio raugo dvokas. Ir iš kur žmonės prisirankioja tokių encefalopatinių idėjų..
Gaila, bet UK jau nepataisomai pastipo.

vyskupas666
2016.10.07 16:01

Jo, fck, nafik sėdėt kapitalistiniame pragare, jei taip traukia komunistinis rojus, reikėjo atvažiavus ir pasilikt Rosijoj šviest visaip liaudį. Daba mažu būtų Putino patarėjas kultūros srityje

Zlo
2016.10.06 23:29

Taikliai pasakyta, pragäras! :)

pragäras
2016.10.06 22:57

Į KLDR jį – žolės valgyt ir komunizmą šlovint!

Tik prisiregistravę vartotojai gali rašyti komentarus