Straipsniai

APOCALYPTICA – ar metalas kada nors taps klasika?

2005.05.17 00:00, Birutė

Metalas… Kiek visokių nuomonių galima prisiklausyti apie šią muzikos kryptį. O klasika? Apie ją, rodos, arba gerai, arba nieko. Ar galima įsivaizduoti, kad metalo akordus gali skleisti ne tik elektra kibirkščiuojančios gitaros, bet ir klasikinei muzikai įprasti instrumentai? Paklauskite (na, gal greičiau paklausykite) tokių suomių, prisidengusių APOCALYPTICA vardu. Ne, jie ne apokalipsės pranašai, kurią galima būtų įsivaizduoti, sukryžminus sunkiąją muziką su violončelėmis. Jie – dviejų, atrodo, nesuderinamų dalykų derintojai.

APOCALYPTICA – ar metalas kada nors taps klasika?APOCALYPTICA… Čia nėra muzikos profanų, kadangi jie baigė mokslus prestižinėje Suomijos Sibelijaus Akademijoje. Jiems neužteko kadaise grupę išgarsinusių METALLICA ir kai kurių kitų koverių. Vaikinai metėsi link eksperimentų. Apie tai irgi galima parašyti ištisą romaną, su blogais ir gerais veikėjais, bet vargu, ar reikia. Dabartinė APOCALYPTICA susigiedojo su Nina Hagen, Sandra Nasic (GUANO APES), Lauri Ylönen (THE RASMUS), Ville Valo (H.I.M.), Buchu, kurių vokalus „pasiskolino“ keliems nuosaviems kūriniams. Dar daugiau – naujų idėjų sutvirtinimui pasitelkė net mušamųjų artileriją, kurią vienu metu valdė pats Dave Lombardo iš SLAYER! Gerai tai, ar blogai – taip pat karštų diskusijų objektas. Bet ir to nereikia. Po poros savaičių keturių įvairaus tembro violončelių meistrai, drauge su būgnininku, tik, berods, be vokalistų, trečią kartą šturmuos Vilnių. Suomiai mus pamėgo. Na, ne visiems vienodai sekasi (dvi pastaruoju metu čia apsilankiusios komandos – DEEP INSIGHT ir ICONCRASH – buvo apvogtos), bet APOCALYPTICA buvo vieni pirmųjų mūsų suomiškųjų svečių. Tiesa, abu praėjusius kartus apsieita be didelės pompastikos, juolab, kad vieną kartą šie pasirodė ne pagrindinių veikėjų vaidmenyje. Trečias kartas lyg ir nemeluoja, jie ant pjedestalo keliami headlineriai.

Lietuviai visur ir viską linkę kritikuoti. Turbūt tą dabar teks padaryti ir man, pasistengsiu saikingai. Kokiomis teisėmis? Tiesiog teko matyti šią grupę jau triskart, ne tik gimtinėje. Taigi yra ką lyginti. Žinodama, kaip daugeliui patinka koverių era ir kaip įtariai šieji vertina dabartinę situaciją APOCALYPTICA stovykloje, drįsiu pareikšti, kad koveriais ilgai gyvas nebūsi. Kaip bebūtų patogu pergroti svetimą kūrybą, tiesa, klasikinius styginius labai neįprastai priderinus metalui, ilgainiui tenka pasukti nuosavą galvą. Taigi, turime keletą albumų, kuriuose koverių nebėra. Mano kuklia nuomone, juose yra nemažai stiprių ir įdomių kūrinių, nors, aišku, ne visi. Kaip atsiliepė kūrybai šiokia tokia muzikantų kaita ir mušamųjų atsiradimas? Mano nebe tokia kuklia nuomone (net galite apmėtyti būgnų lazdelėmis, kurių koncertuose iki šiol nesiseka sugauti), šis sprendimas įnešė ne tik naujovių, bet ir suteikė bendram skambesiui įtaigumo. Ne sykį buvo sakyta, kaip daug reiškia bent kiek su metalu susijusiai grupei neprogramuotos būgnų partijos. Kas ką besakytų, APOCALYPTICA šiosios savotiškai išgelbėjo nuo novatoriškumo kracho.

APOCALYPTICA – ar metalas kada nors taps klasika?Pirmasis kartas (kronika byloja apie 1999-ųjų balandį) pasirodė egzotiškas, mat grupė, taip sakant, buvo „ant bangos“. Žmonės nediskutavo apie bilieto kainą ar kitas išlaidas, nemažas jų būrys susirinko violončelių akompanimente sudainuoti žymiuosius koverius. Tada atrodė labai gerai. Prabėgo daugiau nei metai, ir amžių sandūroje, atšiaurųjį gruodį, suomių violončelininkų kvartetas sugrįžo, su seneliais MOTORHEAD. Tuomet irgi buvo neblogai, bet jau girdėta. Taigi, be pirmykštės egzotikos. Tiesa, atsirado savų kūrinių. Prabėgo dar keletas metų, APOCALYPTICA subrendo išskirtinai saviems kūriniams, kurie ir tapo įvairių diskusijų tema. Kam patinka, kam ne, kas ilgisi koveringų metų, kas liaupsina ritmo sekciją ar peikia vokalistus.

Ir čia išaušta „Metalmania 2005“ diena Lenkijoje, kur suomiai – vieni pagrindinių dalyvių. Ne veltui jie jau sėdi sostuose. Klasikos ir metalinio skambesio harmonijoje, kurią dar savotiškesne padaro būgnininkas, siautulingas šėlsmas nuaidėjo taip galingai, kaip tik begalima įsivaizduoti.

Kažkodėl atmintis nesubrandino ryškių prisiminimų iš vizitų Vilniuje. Gegužės 31-ąją situacija gali pasikeisti. Tiesa, dar neaišku, ar įspūdis bus toks pat stiprus, kaip prieš pora mėnesių kaimynų žemėje. Anojo šou prisiminimai labai ryškūs. Galbūt gerai, kad „gyvame“ pasirodyme nebus vokalinių kompozicijų, kurios nėra geriausia vieta APOCALYPTICA kūryboje. Kaip ten bebūtų, atsinaujinusį suomių veidą niekur toli nevažiuodami dabar galės įvertinti daugiau tautiečių.

APOCALYPTICA – faktai

Susikūrė: 1993 m., Helsinkyje, Suomijoje
Pradinė sudėtis: Eicca Toppinen, Paavo Lotjonen, Antero Manninen, Max Lilja
Dabartiniai nuolatiniai nariai: Paavo Lotjonen, Eicca Toppinen, Perttu Kivilaakso
Būgnininkas: Mikko Siren
Svetainė: http://www.apocalyptica.com

Leidiniai:

2005
Life Burns – single
Wie Weit – single
Apocalyptica – CD

2004
Bittersweet feat. Lauri Ylönen and Ville Valo – single

2003
Reflections Revised CD + DVD
Seemann Feat. Nina Hagen – single
Faraway vol. 2 Feat Linda – single
Reflections – Vinyl 2LP
Reflections – CD

2002
Hope vol.2 – single
Best of Apocalyptica – CD

2001
Cult – special edition 2CD
Live – DVD
Path vol.2 – single

2000
Cult – CD

1998
Inquisition Symphony – CD
Harmageddon – single

1996
Plays Metallica by Four Cellos – CD
Apocalyptica – single

Portale www.ferrum.lt paskelbtą informaciją naudoti, cituoti ar kitaip atgaminti kitose interneto svetainėse ir tradicinėse žiniasklaidos priemonėse be redakcijos sutikimo draudžiama.

Komentarai

Portalo www.ferrum.lt redakcija neredaguoja komentarų ir už juos neatsako. Redakcija pasilieka teisę pašalinti įstatymus pažeidžiančius skaitytojų komentarus. Už komentarus atsakingi juos paskelbę skaitytojai, kurie gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn už šmeižikiškus, viešųjų ar privačiųjų asmenų garbę ir orumą įžeidžiančius, tautinę ar kitokią neapykantą skatinančius teiginius, smurto kurstymą ir kitus neteisėtus veiksmus. Apie netinkamus komentarus prašome pranešti redaktoriams (info@ferrum.lt).
vipmetal_com
2005.06.07 18:25

Yo, diskusija pasusuko ne apie metala, o apie lietuviu kalba, no comments…

(anyway, jei ne suomiai butu kur kas maziau ka klausytis, jauciu tam pritartu TULAS ferrum’istas :)

EndoX
2005.05.31 20:31

Mano pusbrolis irgi groja violoncele :)))

imbecile
2005.05.24 10:07

Kam idomu, yra intervas su apokaliptika Mountainrocke:

http://www.mountainrock.lt/

Toks biski standartinis, ale vistiek gal kam idomu :)

Liuzeris
2005.05.19 11:59

“E, o gal irasykit atgal, a?.. Buvo taip linksma…”

Nesulauksi :) Teks kitur klaidu ieskoti :P

Adis
2005.05.19 11:57

“Beje, “tūlas” jau dingo iš teksto, nurimkit.”

E, o gal irasykit atgal, a?.. Buvo taip linksma… ;)

Birutė
2005.05.19 09:15

Pagaliau, nors vienas žmogus prisiminė, kokia tema reikėtų diskutuoti. Vis tik per daug tiesiogiai sureaguota į retorinį klausimą, nors nuomonė kiekvieno įdomi.

Beje, “tūlas” jau dingo iš teksto, nurimkit. O kam vis dar neramu, yra straispnių, recenzijų ir kitokių rašinių archyvai, ieškokit klaidų. Tiesa, neužmirškit ir savųjų.

juSt
2005.05.19 06:38

a) rašyk “consensus rules” ir nebus bėdos :)
b) geriausias būdas išvengti kalbinio knibinėjimo – nedaryti klaidų. Esu visiškai įsitikinęs, kad tai pasiekiamas ir siektinas tikslas, kurio nederėtų kratytis visokiais “tobulų nėra” ar pan. Tiesa, žmonės bręsta skirtingai, todėl gali prireikti daugiau laiko…
c) metalas niekad netaps klasika, kaip netapo viduramžių muzika ar čiabuvių giesmės. Arba tam tikri šio stiliaus atstovai – jau seniai klasika (tik vėl ne visas metalas). Kaip kas žodį supranta. Įdomiau būtų padiskutuoti, ar “Apocalyptica” groja/o metalą.

Liuzeris
2005.05.18 20:57

“Gal vis dėl to laikykime straipsnius parašytus ne sausu žurnalistiniu stiliu, o ir “pamaišytu” su grožiniu”

Tai tik tai taip :) Tuo mes visi ir skiriames nuo naujienu portalu masems (ne tik tuo, bet cia vienas esmingesniu, mano poziuriu, punktu)

Konsensas valdo :) (nors norisi sakyti “konsensusas”, et tie kalbininkai :D )

banditaz
2005.05.18 20:41

(pvz., coveris, bet protingai).*

Gerai vigi būtų žinučių redagavimas ;]]

banditaz
2005.05.18 20:39

> Taigi kur kas kulturingiau, manau, yra el. laiskas redaktoriui ar autoriui su pranesimu
> apie pastebetas klaidas ;)

Sutinku

> Teisingai pastebeta vieno protingo zmogaus tokiu viesu polemiku beprasmybe – “tai cia
> muzikos portalas, ar lietuviu kalbos?” ;)

Tai, jei tualetas namuose yra, tai visvien galima ir vonioj atlikinėt “didelį”? Nedraudžiama, bet neetiška, nors priklauso nuo to, kaip tu į tai žiūri.

Gal vis dėl to laikykime straipsnius parašytus ne sausu žurnalistiniu stiliu, o ir “pamaišytu” su grožiniu, tada lyriniai nukrypimai galimi ir toleruojami (pvz, coveris, protingai).

Ir šiaip: peace ;] (nenoriu atrodyti įkyrus).

Liuzeris
2005.05.18 20:08

“Asmeniškai aš palankiai vertinčiau man adresuotą žinutę su vienokiu ar kitokiu kalbos kultūros klaidos pataisymu, nes kartais iš skubėjimo ir pasimiršta ;]”

As kalbejau apie kritikos forma. Tavo rasliavos dar niekas neturejo galimybes narstyti viesai, tad sunku kol kas spresti, kas butu, jeigu butu. Beje, as irgi uz _asmeninius_ pranesimus apie klaidas ;)

Teisingai pastebeta vieno protingo zmogaus tokiu viesu polemiku beprasmybe – “tai cia muzikos portalas, ar lietuviu kalbos?” ;)

Taigi kur kas kulturingiau, manau, yra el. laiskas redaktoriui ar autoriui su pranesimu apie pastebetas klaidas ;)

“Kažkaip nukrypom nuo temos…”

Tai pirmas komentaras ir uzdave tokia krypti ;)

“Visgi žodis “tūlas” pavartotas neteisinga reikšme. Ką jis reiškia, jau parašė ausra. Taigi dažnas, ne vienas.”

Jau pasikonsultuota ir istaisyta ;) Visgi, tikiuosi, mano pastebejimai apie kritikos metodus nenueis perniek…

banditaz
2005.05.18 19:22

Tiesa, atsiprašau sutrugdydamas.

Visgi žodis “tūlas” pavartotas neteisinga reikšme. Ką jis reiškia, jau parašė ausra. Taigi dažnas, ne vienas. Tokiu atveju: “Paklauskite dažno suomio, prisidengusio APOCALYPTICA “. Dabar jau stiliaus klaida. Jokių dviprasmybių čia nėra, tiesiog populiari klaida ir nereikia linčiuoti autoriaus, juoba kiek seniau į kalbos kultūrą mokykloje nebuvo kreipiamas toks didelis dėmesys.

banditaz
2005.05.18 19:07

Asmeniškai aš palankiai vertinčiau man adresuotą žinutę su vienokiu ar kitokiu kalbos kultūros klaidos pataisymu, nes kartais iš skubėjimo ir pasimiršta ;]

Kažkaip nukrypom nuo temos…

Liuzeris
2005.05.18 18:20

Tesiant offtopic’a :)

banditaz: “Na, jei dar rimčiau, tai nepykit kritikuojami, o geriau pataisykit klaidą.”

Tai vat tame esme, kad dazniausiai tai nebuna klaida, greiciau abejotina vieta. Kaip kad ir su “tulu”. Sunku pult taisyt, kai iki galo neirodoma, ar tai tikrai klaida, o gal nelabai… Ypac tokiame portale, kaip Ferrumas, kur kalbos kulturos taisykles kiek moderuojamos (vien kiek naujadaru cia prigaminta – inspekcija pakrauptu. Jau nekalbant apie visokius “koverius” ir metalo stiliu angliskus pavadinimus).

Kalbant apie esmines klaidas, pvz., galininkas be nosines – smarki klaida, del kurios pastebejimo diskusijos nekiltu, arba sakinio daliu isdestymo eiliskumo sumaisymas ir t.t. (“Vienok” irgi klaida – pripazistu, esu ja padares poroj vietu :)

Bet daznai buna, kad persistengiama su knibinejimusi. Problema kyla tuomet, kai viesai knibineja tokie patys straipsniu autoriai. Taip galima isivelti i smulkmeniska vienas kito rasliavos narstyma, nepamirstant paskalambinti kuo viesiau. Kur tai nuvestu? I kalbos istobulinima? Nemanau. Esu pats gaves kai kokiu pastabu apie savo rasyma ir klaidas mano tekstuose, bet gaves jas el. pastu arba net asmeniskai :). As lieku tiems zmonems dekingas, nes tai padeda man vis labiau tobulinti mano rasymo stiliu ir kultura.

Tuo tarpu viesas pabaksnojimas gali atmusti besistengianciam (ir jautriam) zmogui nora rasyti, o ar tai musu visu siekis? As cia ne apie konkrecius subjektus, jeigu ka ;)

Reziumuojant mano beletristika – kritikai, ypac sito ir kitu portalu rasytojai, galetu pabandyti pastatyti save i dabar kritikuojamu autoriu vieta ir, manau, tai jiems padetu patiems suprasti, kokios kritikos ir kokia forma jie pageidautu patys. Tuomet, speju, butu maziau badymo pirstais ir daugiau kolegialiskumo ;)

Adis
2005.05.18 16:46

Pasidomejau. Taip, is tiesu “tulas” reiskia ne “dazmas”. Del sito atsiprasau. Bet pagal apibrezima, vis tiek kazkas ne taip:

“tūlas, -a : nevart. r. „toks, -ia, kažkoks, -ia, vienas, -a, kuris ne kuris, kuri ne kuri“: Tūlas (= Vienas; Kažkoks) amerikiečių bankininkas užsisakė portretą.”

http://www.vlkk.lt/klaidos/zodyno4.html

banditaz
2005.05.18 15:51

> Tuoj įdarbinsim lietuvių kalbos filologą ir
> imsim filtruoti visus nelietuviškus,
> klaidingus ir kitaip gimtąją kalbą teršiančius
> žodžius. Mokykitės visi kalbos taisyklių!

Šiaip, nebloga idėja. Visiems mums to reiktų. O jei rimtai, tai iš mūsų (kritikų) pusės gal per daug tokio dergimo, bet visgi, juk yra galymybė komentuoti straipsnius! Tai kodėl ne :D

Na, jei dar rimčiau, tai nepykit kritikuojami, o geriau pataisykit klaidą. O mums, savo ruožtu, reiktų kiek švelniau, juoba iš tiesų nei vienas nemokam visko, o juolab ir mokėt neįmanoma. Oj, kažkaip už visus kalbu ;/

Birutė
2005.05.18 14:20

4 dabartinėje sudėtyje (vienas padėjėjas), dar pora – kurie anksčiau grupėje buvo. Dar pridėkim tos pačios Akademijos studentus, dalis kažkada gali sudaryti Apocalypticai pamainą ar konkurenciją. Taigi toks suomis ne vienas, kaip bežiūrėsi. O Apocalyptica vardu prisidengę ne daugelis.

Tuoj įdarbinsim lietuvių kalbos filologą ir imsim filtruoti visus nelietuviškus, klaidingus ir kitaip gimtąją kalbą teršiančius žodžius. Mokykitės visi kalbos taisyklių!

Liuzeris
2005.05.18 12:20

Taigi paskaiciuokim, kiek suomiu groja violancelemis :))

ausra
2005.05.18 12:14

ferrum virsta lietuvių kalbos sergėtojų draugija, bet tiek to.

“tūlas” – Ne visi žino, ką reiškia senųjų raštų žodis tūlas. Tikroji jo reikšmė – „dažnas, daug kas, ne vienas“. Taisyklingai jį vartojo, pavyzdžiui, Antanas Baranauskas: Seniau miškai mylėta, tūlon giesmėn dėta (t. y. dažnoje dainoje minėti). Tačiau tūlas, -a netinka reikšme „kažkoks, -ia“: Tūlas (= Kažkoks, vienas) žmogus nusipirko asilą. Tūla (= Kažkokia, viena) moteriškė vežė parduoti kiaušinių. Čia, matyt, darbavosi tūli (= kažkokie) plėšikai.
(iš gerbkime žodį).

Birutė
2005.05.18 11:59

Viena iš čia aptarinėjamo žodžio reikšmių yra “ne vienas”, taip kad nematau čia didelės nuodėmės. Aš turėjau galvoje prasmę “vienų”. Beje, čia jau tikėjausi puolimo, kad ši polemika aplenkė “Užtemimo” reportą… Taip reikėjo, kolegos, netrukus ir pastarasis pasirodyys eteryje.

Lord sauron
2005.05.18 11:45

No offence, bet tu klysti “Tūlas” reižkia- “kažkoks”.:D

Adis
2005.05.17 23:09

“Tulas” reiskia “daznas. Ar as klystu?

Taigi gauname:

“Paklauskite (na, gal greičiau paklausykite) daznu suomių, prisidengusių APOCALYPTICA vardu”.

Liuzeris
2005.05.17 22:36

Kita vertus, ne kas antras ar trecias ten pas juos violancelemis groja, bet, dristu spet, kad ne vienas, tad zodis “tulas” yra sekmingai leistinas sitoje sakinio konstrukcijoje ;)

O apskritai, kas per daug – tas nesveika, taip sakydavo liaudyje…

Liuzeris
2005.05.17 22:31

“Nesupratau? Ten pas juos Suomijoj kas antras-trecias pilietis violoncelemis groja ?..”

Adi, jei kartais susilaikydamas nuo savo erudicijos perskaitytum sakini iki galo, gal ka nors ir suprastum :)

Adis
2005.05.17 22:26

“APOCALYPTICA – ar metalas kada nors taps klasika?”

Ar taps klasika – sunku pasakyti. Bet kad tapo popmuzika – faktas.

“Paklauskite (na, gal greičiau paklausykite) tūlų suomių”

Nesupratau? Ten pas juos Suomijoj kas antras-trecias pilietis violoncelemis groja ?..

Tik prisiregistravę vartotojai gali rašyti komentarus